Volvo

Geschiedenis

Volvo is een Zweeds automerk dat in 1926 werd opgericht. Volvo nam in 1974 de divisie personenwagens van DAF over. Hoewel het bedrijf een bekende naam was kon het moeilijk op tegen de concurrentie. In 1999 werd daarom de tak personenwagens verkocht aan Ford. Op zijn beurt nam Volvo de vrachtwagendivisie van Renault over. Ford nam in 2010 afscheid van Volvo en verkocht de personenwagendivisie aan Zhejiang Geely. Dit Chinese bedrijf heeft in de loop van de jaren Volvo flink uitgebreid. Verleden jaar werden ruim 571.000 Volvo’s verkocht.

Volvo Group (AB Volvo)

De Volvo Group (AB Volvo) is altijd zelfstandig gebleven. Het bedrijf maakt vrachtwagens, bussen en scheepsmotoren. In december 2017 kwam naar buiten dat Geely een belang had gekocht in AB Volvo voor ruim 3 miljard euro. Het verwierf hiermee een belang van 8,2%. AB Volvo heeft een belang van 45% in het Chinese Dongfeng Commercial Vehicles Dit is een van de grootste autofabrikanten is in de Volksrepubliek China.

Elektrische auto XC90

De eerste plug-in hybride auto van Volvo was de vernieuwde XC90 die in 2015 op de markt verscheen. Deze SUV heeft een rijklaar gewicht van 2199 kg en een lengte van 4,95 meter. Parkdistance control achter is standaard; Parkdistance control voor kost 300 euro extra. De vanaf prijs van de Volvo XC90 is 78.685 euro. Een volledig elektrische XC40 zal in 2019 worden uitgebracht. Een volledig elektrische XC90 schijnt pas in 2021 gereed te zijn. Deze auto zal dan in hoge mate autonoom zijn. Volvo streeft ernaar dat de helft van de verkochte auto’s in 2025

Autonome auto Volvo

Volvo startte in september 2016 met het Drive Me-project in Göteborg. In speciale zones rond Göteborg rijden autonome Volvo’s die uitgerust zijn met een ‘Autonomous Driving Brain’. Naast onderzoek van de eigen ingenieurs doen ook particulieren en gezinnen mee. Zij proberen de auto uit in het dagelijks leven. Er waren plannen om 100 autonome auto’s te testen in Zweden, China en Engeland.

In december 2017 verschenen er berichten op het internet dat Volvo het rustiger aan wil doen. Er worden geen 100 testauto’s uitgeprobeerd maar 100 personen zouden gaan testen. De zelfrijdende testauto’s zullen bovendien functies hebben op level-2. Dit is bepaald niet imponerend want deze functies zitten al in gewone auto’s van Tesla, Mercedes en Audi die thans worden verkocht. Ook de plug-in hybride XC90 heeft een (level-2) Parkdistance control.