Uber
Uber zelfrijdende auto’s
Uber nam in 2016 de startup Otto over die software ontwikkelde voor zelfrijdende auto’s. Een voormalig medewerker van Waymo Google had Otto opgezet. Echter hij gebruikte hiervoor informatie die illegaal verkregen was. Wat volgde was een rechtszaak die uiteindelijk met een schikking is beklonken. Uber betaalt 245 miljoen dollar aan Google ter compensatie. Uber heeft de laatste paar jaar twee miljard dollar in het project van de zelfrijdende auto gestopt. Dit heeft de meningen in de top van het bedrijf verdeeld. Verschillende investeerders in Uber willen stoppen met de autonome auto van Uber.
Autonome truck
Eind juli 2018 werd bekend dat Uber gaat stoppen met de ontwikkeling van de zelfrijdende trucks. Uber wil zich richten op het personenvervoer in autonome auto’s.
Partnerships
Uber heeft partnerships met de Daimler Group en met Volvo. Bij beide ondernemingen heeft Uber autonome auto’s besteld om ze aan het eigen taxi netwerk toe te voegen. Bij Volvo gaat het om 24.000 XC90 SUV’s die in de periode 2019-2021 afgeleverd dienen te worden. De deal met Daimler is minder transparant. Er is alleen bekend dat Daimler de komende jaren autonome auto’s gaat leveren aan Uber.
Dodelijk ongeluk
In maart 2018 was er een ongeluk met een zelfrijdende auto van Uber. In Arizona werd een vrouw aangereden die in het donker de weg overstak. De politie ging er in eerste instantie van uit dat Uber niets te verwijten viel. Later kwamen er toch twijfels omtrent de software van de auto. Deze had de vrouw wel waargenomen maar interpreteerde de situatie als niet gevaarlijk waardoor de auto niet afremde. Uber besloot toen tijdelijk te stoppen met de zelfrijdende auto in verschillende Amerikaanse steden. Eind juli 2018 gingen de auto’s weer de weg op maar er zitten nu wel nieuwe bestuurders in de auto. Uber heeft de 100 test chauffeurs ontslagen. De bestuurders die straks in de zelfrijdende auto van Uber gaan rijden zijn ‘mission specialists’. Bestuurders die getraind zijn in testprotocollen.