BMW
BMW 5
De nieuwe BMW 5-serie heeft een mijlpaal bereikt door de eerste auto te worden die in Duitsland semi-zelfstandig met snelheden tot 130 km/u mag rijden. Deze ontwikkeling is mogelijk gemaakt door de goedkeuring van de Duitse verkeersautoriteit KBA, die groen licht heeft gegeven voor het gebruik van BMW’s Autobahn Assistant-technologie op bepaalde snelwegen.
BMW Personal CoPilot
De Autobahn Assistant is een geavanceerd systeem dat ondersteuning biedt voor ‘level 2′ autonoom rijden. Dit betekent dat de auto in staat is om zelfstandig te navigeren, maar dat de bestuurder nog steeds actief toezicht moet houden en klaar moet zijn om in te grijpen indien nodig. Een bijzonderheid van dit systeem is dat het de auto in staat stelt om handsfree van rijstrook te wisselen, wat een nieuwe dimensie van gemak en efficiëntie toevoegt aan de rijervaring op de snelweg.
Dit innovatieve systeem maakt gebruik van een reeks camera’s om ervoor te zorgen dat de bestuurder de nodige aandacht aan de weg besteedt, terwijl het tegelijkertijd de omgeving van het voertuig in de gaten houdt om veilige rijstrookwisselingen te faciliteren. Bestuurders kunnen de rijstrookwisseling bevestigen met een simpele blik naar de zijspiegel of door de richtingaanwijzer te gebruiken, waarna het systeem de manoeuvre handsfree voltooit binnen de gestelde snelheidslimieten.
Deze technologische vooruitgang zet BMW op de voorgrond van de autonome rijrevolutie in Europa, voortbouwend op het succes dat het bedrijf al heeft ervaren in Noord-Amerika. De meerprijs voor deze functie zou slechts €850 bedragen.
Partner
BMW werkt samen met autofabrikant Stellantis aan een zelfrijdende auto. Stellantis zullen veel mensen niet kennen maar het is in 2021 ontstaan als een fusie tussen FCA en PSA. Het bedrijf omvat maar liefst 14 automerken: Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Peugeot, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Vauxhall, Ram.[2][3] Vanaf 2024 komt Leapmotor er ook bij.