Autoverzekeringen

Wie is verantwoordelijk bij een aanrijding?

De Nederlandse verzekeraars hebben nog geen autoverzekering voor autonome auto’s. Internationaal is de wetgeving nog niet vastgelegd wie de schuld heeft als een zelfrijdende auto betrokken is bij een ongeluk. Waymo en General Motors willen in 2018/2019 met autonome taxi’s starten die in een afgebakend terrein zullen gaan rijden. De meeste fabrikanten van autonome auto’s zullen pas in 2020-2025 de weg opgaan. Tegen die tijd moet er meer duidelijkheid zijn over dit onderwerp.

Nieuwe risico’s

Voor verzekeringsmaatschappijen breekt een nieuw tijdperk aan. Hoe moet worden omgegaan met de risico’s van autonoom rijden? Wie krijgt de schuld als het autonome besturingssysteem niet goed functioneert en schade veroorzaakt? De software van de auto is afhankelijk van lasers en camera’s maar ook van de bewegwijzering op en langs de weg. En wat te denken van de situatie waarin de zelfrijdende auto een ongeluk probeert te voorkomen en moet kiezen uit twee kwaden? Een aanrijding met A of een aanrijding met B?

Autofabrikant wordt verzekeraar?

Een ander probleem voor verzekeraars is dat de autofabrikanten veel Big Data zullen gaan krijgen over het autogebruik van hun klanten en de veroorzaakte schade. Autofabrikant Tesla opperde laatst het idee om een Life time Insurance te verkopen en een onderhoudspakket aan te bieden dat reparaties bespaart. De kosten zijn nog niet bekend. De bedoeling is dat de Tesla autoverzekering bij aankoop van de auto wordt afgesloten.

Tesla
De fabrikant van Tesla heeft een InsureMyTesla autoverzekering voor hun eigen auto’s geïntroduceerd. Tesla verkocht verleden jaar meer dan 101.000 elektrische auto’s. In de auto’s van Tesla zijn een aantal autonome functies ingebouwd zoals automatisch parkeren.