Autonome auto van 1000 dollar?
George Hotz is een Amerikaanse hacker die bekend werd door het hacken van de PlayStation 3 en de simlock in de iPhone wist te breken. In 2015 startte hij een project over autonoom rijden. Hij bouwde zelf een autonoom systeem voor 1000 dollar en plaatste dit in een Acura ILX. Zijn bedrijf noemde hij Comma.ai. De bekende investeerder Andreessen Horowitz’s durfde de gok wel aan met hem en investeerde 3 miljoen dollar in de start-up van Hotz.

Advanced Driver-Assistance Systems (ADAS)
Tesla was sceptisch en geloofde niet dat een persoon een complex autonoom systeem kon ontwikkelen. Hotz is inmiddels gestopt met het plan om auto’s volledig autonoom te laten rijden. Enerzijds omdat hij geen vergunning had om zelfrijdende auto’s op de openbare weg te testen .Anderzijds omdat hij er niet meer in gelooft. Hij denkt dat een zelfrijdende auto langzamer is als een Uber taxi. Hij heeft nu zijn kaarten gezet op het Advanced Driver-Assistance Systems (ADAS).

Autonoom rijden kent 5 fasen. De hoogste fase is fase 5 wanneer het voertuig geen stuur en pedalen meer heeft. De beste elektrische auto’s die in de showroom staan zitten in fase 2. Ze beschikken over ADAS waarmee de bestuurder de auto zelfstandig kan laten parkeren. Ook zorgt de auto ervoor dat je in de juiste rijbaan blijft rijden. Hotz ligt nu het accent hierop en wil een ADAS ontwikkelen die veel goedkoper is dan van de autofabrikanten.

Start-ups
Google’s autonoom rijden project heet Waymo. Dit software systeem is niet bedoeld voor de losse verkoop aan particulieren maar voor autofabrikanten die het autonoom syteem van Google willen gebruiken in hun auto’s. Bedragen zijn (nog) onbekend maar Waymo zal vermoedelijk het goedkoopste autonome systeem zijn dat te verkrijgen is. Grote autofabrikanten willen niet afhankelijk zijn van Google of Apple en ontwikkelen daarom zelf hun software. Dit doen ze vaak door veelbelovende start-ups over te nemen. Google kocht Waymo, Ford verwierf Argo en GM nam Cruise Automation over.